Verte v svoje schopnosti ako prví! Ostatní vás budú nasledovať. Časť 1

Autor: Matej Súkeník | 27.4.2016 o 13:53 | Karma článku: 1,43 | Prečítané:  253x

Sebavedomie, tak často skloňované slovo. Náš obraz o vlastných schopnostiach dokáže formovať naše nasledujúce kroky. Je dokázané, že nízka sebadôvera vyvoláva v ľuďoch emócie, ktoré sa skôr či neskôr prejavia na našom zdraví .

Verte v svoje schopnosti ako prví! Ostatní vás budú nasledovať.

Sebavedomie, tak často skloňované slovo. Náš obraz o vlastných schopnostiach dokáže formovať naše nasledujúce kroky. Je dokázané, že nízka sebadôvera vyvoláva v ľuďoch emócie, ktoré sa skôr či neskôr prejavia na našom zdraví .

Ponúkame vám jednoduché princípy, ktoré používajú psychológovia a tréneri elitných športovcov. Čo je ich účelom? Zmeniť pohľad jednotlivca  na svet a podporiť v ňom pocity, ktoré ho posúvajú vpred. Je nám jasné, že emócie neexistujú ako osobitný „systém“ organizmu, ale ovplyvňujú celú radu fyziologických reakcií. To vysvetľuje skutočnosť, že stres „vypína“ imunitný systém a naopak radosť alebo láska ho „naštartuje“ naplno.

Jedna z veľmi zaujímavých stratégií znie: Pozeraj sa kam ideš a choď kam sa pozeráš.  Na prvý pohľad veľmi jednoduché a ničím výnimočné. Ozrejmím vám, akým spôsobom je vhodné princíp aplikovať.
Predstavte si, že stojím na vysokom kopci a idem robiť tzv. downhill (=zjazd, časová disciplína horskej cyklistiky), ako netrénovaný športovec by som bol napätý. Napätie alebo stres by pramenil najmä zo skutočnosti, že som si vedomý toho, že na ceste sa nachádza jedna obzvlášť prudká zákruta a ktorú ak nezvládnem, spadnem zo zrázu. Samozrejme, že celý zjazd budem musieť zvládnuť zákrutu za zákrutou, ale táto najväčšia mi spôsobuje „vrásky“ na čele. Ak budem zameraný na „nezdolateľnú zákrutu“, nikdy sa nepustím kopcom dole. Ak však upriamim svoju pozornosť len na prvú zákrutu a budem venovať celú svoju energiu zdolaniu prvej, „zakážem“ svojej mysli myslieť na prekážky, ktoré sa vyskytnú neskôr.

Nesnažím sa vám povedať, že strach je potrebné za každú cenu obchádzať a zbaviť sa ho. To v žiadnom prípade. Je to obranný mechanizmus nášho tela, ktorý z nás „dostane“ maximálny výkon, opäť ako inak len stimuláciou ostatných systémov ľudského tela. Ale je kľúčové rozlišovať, ktoré situácie sú nebezpečné, strach je opodstatnený a naopak odhaliť situácie kedy nám strach bráni v slobodnom živote.

Často krát v živote rozmýšľame „nad najťažšou zákrutou“ mesiace dopredu. Zaťažujeme sa zbytočným stresom a k riešeniu veľakrát nedospejeme. Naše obavy sú na 99% neopodstatnené a sú výplodom našej fantázie. Skúste aplikovať teóriu: Pozeraj kam ideš a zamerajte sa na súčasné aktivity, nie na tie, ktoré určite hravo zvládnete, ale o týždeň, mesiac, rok neskôr. Postupným zdolávaním „zákrut“ naštartujete svoje sebavedomie a budete lepšie pripravení na veľkú skúšku. „Keď som dal týchto 15 zákrut, tak tá jedna, väčšia bude už iba formalita.“

Zaujímavé je pozorovať napríklad správanie tenistov. Málokedy sa stane, že počas zápasu nezvládnu svoje emócie. Sú plne sústredení a nevnímajú žiadne iné vplyvy. Ako je to možné? Dôležitú úlohu v ich športovom výkone zohráva samozrejme psychika. Tréner  musí zabezpečiť, aby športovec bol dokonale sebavedomý a aby sa ešte pred začiatkom zápasu cítil ako víťaz. Aby sa zabránilo „rozrušeniu“ športovca, tréner vytvorí ideálne podmienky pre dostatočnú mentálnu prípravu. Športovec nemá mobilný telefón, nie je v kontakte s rodinou určitý čas pred zápasom, nemá prístup na internet a pod. Po celý čas má v hlave svoj cieľ.

Je potrebné si z času na čas sadnúť a porozprávať sa sám so sebou. Pripomenúť si, že je skutočne potrebný a že robí najlepšie ako vie, a to vždy! Skúste si položiť nasledovné otázky:

  1. Kedy som podľa môjho názoru pomohol zmeniť situáciu v rodine. Ako som pomohol?
  2. Kedy som dal dobrú radu niekomu z môjho okolia a pomohol som mu tak vyriešiť problém. Bol som niekedy „bútľavou vŕbou“ priateľovi a pomohol som mu prekonať situáciu rýchlejšie?
  3. Dokončil som nejaký projekt, na ktorý som hrdý?
  4. Keď si začnem vážiť to, čo robím pre seba, svoj život, rodinu a okolia, ako sa budem cítiť?

Či si to uvedomujem alebo nie som potrebný pre tento svet a môžem pomôcť veľmi veľa ľuďom.

V pokračovaní tohto článku sa pozrieme na stratégiu zvanú Život ako divadlo, ktorá sa tiež používa na zvýšenie pocitu sebavedomia.

Druhú časť článku nájdete na nasledovnej stránke

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?