Aj napriek obezite zomierame podvyživení

Autor: Matej Súkeník | 26.4.2016 o 17:20 | (upravené 26.4.2016 o 23:24) Karma článku: 6,95 | Prečítané:  2704x

Ako je možné, že napriek tomu, že máme nadbytok telesného tuku môžeme byť podvyživení? Nemysliteľné! Však odjakživa sa hovorí na ľudí s nadváhou, že sú „dobre živení“. Ako je to v skutočnosti? Má tuk niečo spoločné so živinami?

Naše telo potrebuje stály príjem celej palety živín. Začínajúc cukrami, cez vitamíny, prvky a končiac bielkovinami. Niektoré chemické zlúčeniny si telo dokáže vytvoriť, avšak nie všetky. A práve z tohto dôvodu je dôležité si uvedomiť, čo naše telo skutočne potrebuje.

Keď budeme trošku kritickí, pozrime sa, čo sa najčastejšie vyskytuje na našich tanieroch. V optimálnom prípade (zámerne vynechávam najhorší variant- predsa nejeme každý deň len vyprážané a sladké).

Raňajky: pečivo + syr, šunka (alebo naša špecialita NIČ na tisíc spôsobov)
Obed: mäso + ryža/zemiaky

Medzitým niečo sladké, pretože kto by odolal.
Večera: nejaký mäsový výrobok s pečivom (prípadne syr, možno omylom raz za 2 mesiace kúsok zeleniny)

Kam sa snažím týmto dospieť? Prosím pozrite si denné menu reštaurácií vo vašom okolí na celý týždeň. Garantujem, že 98% jedál budú mäsové dobroty a zvyšné 2% sacharidové bomby. Či som vegetarián? Môžem vás ubezpečiť, že nie som.

Len vás prosím o zamyslenie. Je skutočne potrebné konzumovať toľko bielkovín každý deň? Nie je! Dokonca je to škodlivé. Som si vedomý toho, že každá stránka so zdravou výživou má na to svoj názor, ale poďme na to sedliackym rozumom.

Všetko, čo zjeme prejde našim tráviacim systémom za účelom získať čo najviac živín. Následne sa vstrebú živiny a upravujú sa následnými metabolickými (rozkladnými) procesmi na malé látky, ktoré telo využije. Cukry a tuky sa na rozdiel od bielkovín dajú skladovať. Ale čo bielkoviny? Bielkoviny ako jediné ak organizmus nespotrebuje, tak ich vylúči cez obličky do moču, pričom vzniká amoniak ako odpadový produkt.

Čiže celý deň sa stravujeme ako baníci. Ale my toľko bielkovín nepotrebujeme. Napĺňame naše žalúdky niečím, čoho potrebujeme oveľa menej a tým pádom nám logicky nezostáva „miesto“ na živiny.

Takto by malo vyzerať zloženie našej stravy:

50-60% cukry
30-35% tuky
10-20% bielkoviny
– pomer je prispôsobený nášmu životnému štandardu.

 

Dôležitosť jednotlivých potravín si rozoberieme v ďalších článkoch jediné, čo chcem aby ste si odniesli je nasledovné. Zaraďte, prosím vás, do vašej stravy viac zeleniny a nenapchávajte sa mäsom každý deň. Len si spomeňte na našich predkov, ktorí robili od rána do večera a mäso mali 1-2x do týždňa (v nedeľu a ak ostalo tak v pondelok). Zabudli sme na konzumáciu rýb. K tým sa tiež dostanem, len načrtnem, že ich konzumáciou podporujete okrem iného aj štítnu žľazu. Orgán, ktorý je zodpovedný za mnoho hormónov, ktoré riadia naše telo.

Aktuálne články nájdete na fonendoskop.eu

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?